WEST-ZEEUWS-VLAANDEREN ALS FOODREGIO OP DE KAART

West-Zeeuws-Vlaanderen is een bestemming die bekend staat om haar mooie natuur, maar ook steeds meer om het (hoogwaardige) culinaire aanbod aan horecazaken en unieke bereidingen van chefs. Een bestemming die je kunt beleven met je zintuigen, door te proeven, te voelen, te zien, te ruiken van al hetgeen uit zee en van het land komt. Voor Marcin Beaufort reden genoeg om de streek als foodregio op de kaart te zetten. Op 15 juli gaat Marcin van start met het project ‘FOODREGIO WZVL’ dat mede mogelijk wordt gemaakt door een bijdrage van de gemeente Sluis. Er wordt al veel gedaan rondom food, maar voor de streek liggen er nog volop kansen om te verzilveren, vindt Marcin. Hij is eigenaar van een culinair adviesbureau en werkte het plan ‘FOODREGIO WZVL’ uit. “Mijn trots voor de eigen streek waarin ik al jaren werkzaam ben en de culinaire cultuur maken dat ik enorm betrokken ben bij wat er hier gebeurt. Al mijn hele carrière werk ik in topkeukens in binnen- en buitenland. In de betere restaurants is het al langer gebruikelijk en eigenlijk heel normaal om lokaal op zoek te gaan naar de betere ingrediënten en producenten uit de streek. Als (sous)chef besteedde ik altijd wekelijks enkele uren aan deze bezoeken. Zo haalde ik bijvoorbeeld kaas, boter, lam, eieren, slakken, kruiden of biogroenten in de streek, plukte ik zelf bramen, bessen, vlierbloesem, duindoorn, eetbare bloemen, of ging ik met een  herboriste op pad om mijn kennis te vergroten. Een tijdrovend werk, maar enorm leerzaam. Ik heb altijd het idee gehad dat dit makkelijker zou moeten kunnen en ook toegankelijker zou moeten zijn. Zo is bij mij langzaam het idee geboren om hier meer mee te doen.” 

HERNIEUWDE AANDACHT VOOR DE KORTE KETEN

De afgelopen periode heeft nog maar eens extra benadrukt dat inwoners en gasten een grote interesse hebben in een lokale, traceerbare en ecologisch verantwoorde kortere voedselketen. “Ik merk dat de consument graag wil weten waar zijn of haar producten vandaan komen. Hoe wordt het geteeld? Waar komt het vandaan? En op welke manier gebruik je deze producten? Er leven een hoop vragen, maar de antwoorden zijn niet direct voorhanden. Het cultureel en culinair agrarisch erfgoed, de verloren kennis over de behandeling, bereiding en verwerking van sommige van deze producten is iets  waaraan gewerkt moet worden. In het project FOODREGIO WZVL ga ik bestaande authentieke kennis en ervaring over koken inzetten om inwoners en gasten te inspireren en mogelijkheden te laten zien. Door de producten van de landbouw, visserij, telers, kwekers en fokkers mooi te belichten en zo onder de aandacht te brengen bij de lokale consumenten en horeca, hoop ik een stabiele en groeiende afzetmarkt en goede mogelijkheden voor instappers in deze markt te creëren.” 

INFORMEREN, INSPIREREN EN ORGANISEREN

Marcin houdt zich bezig met drie pijlers: informeren, inspireren en organiseren. “Ik betrek zowel de kleinschalige bioboeren, telers, kwekers en producenten bij het project als de grote producenten die met net zoveel trots en passie hun beroep uitoefenen en kwalitatieve producten op de markt brengen. Ik wil laten zien welke producten er in onze streek zijn. Ik werk daarvoor samen met ‘WeZienJeHierGraag’, een initiatief van de Taskforce Marketing & Promotie die kort na de eerste lockdown door gemeente Sluis in het leven werd geroepen. Het doel van FOODREGIO WZVL is om een brede doelgroep te bereiken die als een community gaat functioneren, waar je bij wilt aansluiten om inspiratie en kennis op te doen over streek- en hoeveproducten, het culinaire aanbod aan horecazaken te ontdekken en unieke bereidingen van onze lokale chefs te leren kennen. Dat doen we door het organiseren van diverse activiteiten. Denk aan rondleidingen, wandelingen, fietstochten, culinaire (kook)workshops met lokale bereiding, menukeuze en eettafels bij de boer.” 

FOOD EN SAMEN ETEN VERBINDT

Marcin hoopt in de toekomst ook de hele Zwinstreek bij zijn project te kunnen betrekken. “De streek vraagt erom om tot de foodregio van de lage landen uitgeroepen te worden. De komende tijd zullen (horeca)ondernemers echt alle zeilen moeten bijzetten na het afgelopen jaar en de aandacht voor foodtoerisme kan daarbij helpen. Het project FOODREGIO WZVL  vraagt hier op een unieke manier aan bij. Food en samen eten is de verbindende factor. Het zal de saamhorigheid in de streek, over en weer langs de grens, ten goede komen.” 

#smakenvanwestzeeuwsvlaanderen

Neem eens een kijkje op  https://www.wezienjehiergraag.nl/foodregio-wzvl

filmpje omroep zeeland hier; https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/128659/Streekproducten-uit-West-Zeeuws-Vlaanderen-zijn-niet-bekend-genoeg-Er-is-zoveel-meer-dan-dure-restaurants